Bij het aanleren van de -nk gingen de kinderen uit groep 3 buiten aan de slag met de woorden die ze net met deze letter hadden geleerd. Fanatiek gingen zij aan de slag met het maken van hinkelbanen met stoepkrijt. Dat schrijven met stoepkrijt bleek nog best lastig! 

nk1 nk2 nk3

Vorige week maakte Unit 1 naar aanleiding van het prentenboek 'Kikker in de kou' een mindmap. Met de mindmap is het verhaal meer gestructureerd. En leren de kinderen ook de onderlinge verbanden zien, zoals oorzaak en gevolg.

mindmapkikker

Bbrrrr..... Koud zeg!
Na de kerstvakantie zijn we gestart met werken over het klimaat. In Unit 1 doen we dit aan de hand van Kikker in de Kou.

kikkerkou

Op de verteltafel kan het verhaal worden nagespeeld en een heel aantal kinderen hebben vandaag sneeuwvlokken gemaakt van klei.

81385750 507044986597134 2083052099108601856 n                             81385750 507044986597134 2083052099108601856 n

81385750 507044986597134 2083052099108601856 n                81385750 507044986597134 2083052099108601856 n

Het aanleren van verschillende tools is iets waar de druk mee bezig zijn. Tools kunnen worden gezien als gereedschappen die de kinderen kunnen gebruiken om te leren en om tot inzichten te komen. Deze gereedschappen bereiden de kinderen voor op de toekomst. Een voorbeeld hiervan het venndiagram, deze ordend op overeenkomsten en verschillen. In Unit 1 maakten we samen een venndiagram over Sint en Piet:

Venn diagram Sint en Piet

Sinds de start van dit schooljaar zijn we allemaal druk in de weer met de 7 gewoontes van Covey. Nu de herfstvakantie nadert hebben we in Unit 1 samen geevalueerd. Hoe goed passen wij als groep deze gewoontes nu toe? 
Prachtig om te zien hoe bewust deze jonge kinderen zich al zijn van deze gewoontes en in hoeverre zij kunnen aangeven hoe de groep zich daarin heeft ontwikkeld!
Zie hier het resultaat:

gewoontemeter